tisdag 25 maj 2010

Köpvärda aktier i Silver gruvor...

Jag har tittat en del på gruvaktier och valt ut tre fina Silver bolag men först...
Veckan började med att jag lämnade in avskedsansökan redan vid tio snåret på måndag förmiddag.Jag var lite orolig för uppsägningstiden men det löste sig och jag jobbar fram till den 4e juni dessutom behåller jag möjligheten att kunna jobba kväll.Jag var inte arbetslös särkilt länge redan idag på lunchen hade jag ett nytt kontrakt i handen påskrivet och allt.Den nya bilen rullar på bra och känns nästan lite lyxig prislappen är inte riktigt faställd och kan ticka upp någon tusenlapp.Den 7e juni bär det av till huvudkontoret på det nya jobbet för en veckas internutbildning och sedan är jag redo.Ingångslönen är runt 30% högre och det är månadslön istället för timlön vilket innebär att jag får betalt för alla röda dagar.En av många fördelar är att jag dessutom får sponsrat gymkort vilket är nice när man har stillasittande jobb.Av en slump har jag även snubblat över en möjlighet att jobba helger och detta ska undersökas närmare återkommer om hur det blir på den fronten risken är att man missar den sociala biten med vänner och familj om man ska övergå till att bli en mänsklig sedelpress :)
Med dom här justeringarna på plats har jag vässat inkomstmöjligheterna rejält vilket underlättar detta mastodont projekt.
I skrivande stund har guldet precis passerat 1204 usd /ounce och silver ligger på 17.956 usd /ounce det ger ett ratio på 1-67 alltså för 1 kilo guld kan man köpa 67 kilo silver.Även om industrins behov av silver skulle minska pga av försämringar i konjunkturen kommer detta mer än väl kompenseras av dom som ser silver som en hedge mot inflation och en säker värdebevarare under finans oron.Dom som har möjligheten just nu borde titta lite närmare på en del gruvaktier med fokus på silver det finns mängder men jag har plockat ut tre. Själv tycker jag Hecla mining ser intressantast ut handlas på NYSE under förkortningen HL dom låg på 5.10 USD när jag kikade i eftermiddags lågt P/E tal och rörelse marginal på över 20%.Även Silver Wheaton (SLW)18.29 USD är ett bra köp på sikt högt värderade men välförtjänt.Pan American silver corporation (PAAS)24.73 USD är också bra men något högre värderade än Hecla när man tittar på P/E tal.Alla tre bolagen är inriktade på silver som huvudbusiness och dom är stora solida och tjänar pengar.
Genom att investera i dom när silverpriset rekylerar så får man en bra hävstång när priset vänder upp på den underliggande vita metallen och en lägre risk jämfört med dom mindre aktörerna.Var och en får göra sina egna bedömmningar i dom här casen.Det blir inga snabba inköp den här gången för min del har haft för mycket på gång men ska kika lite till helgen på inköps kandidater.Dags att däcka efter en händelserik dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar