måndag 3 maj 2010

Svångremmen...

Lite inspirerad av Greklands senaste spar iver kommer här lite funderingar...Sveriges stolthet Toblerone Mona har ombetts av EU att lösa Greklands krisen och efter noga överväganden skickades en av Monas främsta ekonomifixare till grekland i form av paggan pagrotsky som på nära håll har studerat Monas fenomenala balanssinne hon har vid oräkneliga tillfällen gjort bort sig men alltid likt en katt smidigt landat på fötterna nyligen har ett nytt begrepp myntats för att föreviga hennes politiska gärning det kallas toblerone politik..konsten att spendera pengar och skicka notan till någon annan och mycket riktigt kort efter Pagrotskys brandkårsutryckning inträffar följande:Frukost kaffet höll på att sättas i halsen när jag öppnade morgon tidningen på jobbet och såg att Pagrotskys blixtbesök redan gett resultat EU har beslutat att generöst skicka över ett kuvert med adress grekland innehållandes 1000 miljarder kr som sagt grekland spenderar och resten av EU tar notan sann tobleronepolitik. Dom är enormt generösa med andras skattepengar i det här fallet..hmm en miljard är väl 1000 miljoner så då måste ju beloppet motsvara en miljon miljoner?? hur som helst det är sjuka belopp och rena rama weimarrepublik fasoner dvs nytryckta leksakspengar som jag tappat respekten för long time ago sedelpressarna går varma och silversamlaren växlar i sitt eget tempo till äkta vara.Vem som har rätt får tiden utvisa.
För ett år sen sprang jag med lätta fötter iväg på lunch med resten av mina arbetskamrater vårt mål var en stor lunchrestaurang som ligger strategiskt placerat vid ett industriområde.Lunchen här kostade runt 70 kronor om man tog dagens då ingick ett rejält salladsbord och det var helt okay.Men konjunkturen svajade en del och det märktes i mitt lönekuvert försäljningsbonusen krympte och jag valde allt oftare mc donalds som låg ett stenkast därifrån här blev det menyer som var något billigare.Nästa steg togs när menyerna bytades ut mot 3 cheeseburgare nu var kostnaden nere i 30 kronor för en lunch alltså mer än halverat jämfört med tidigare.En period lagade jag en del mat hemma och tog med lunchlåda och idag märker man att i stort sett hela företaget gör det men för egen del så har bloggen hjälp mig att fokusera mer på kostnaderna och därför kör jag ett race den här månaden med enbart vita bönor med tomatsås.När jag letade konserver på överskottsbolaget så hittade jag två kandidater med vita bönor en med ett för mig okänt märke som kostade 5 kronor per burk och heinz som kostade 7 kronor...jag tänkte för mig själv här ska inte snålas och tog lyxburken heinz..runt 20 burkar fyllde jag varukorgen med.
Kvällsmaten som hägrar efter mina 12 timmars pass brukar bestå av 4 rostade mackor med färdigskivad ost efter en lång arbetsdag är fantasin begränsad och det är mer eller mindre en stående meny.Brödet kan man möjligtvis baka själv ska kolla upp om detta är praktiskt möjligt och ekonomiskt motiverat beror på hur mycket man sparar för det tar ju en del tid och kraft.
Däremot den skivade osten är ju en onödig lyx och dessutom en kapitalförstöring dock inte av grekiska mått men tillräckligt för att vi ska ersätta den delen mot något annat det lutar år någon form av marmelad från özans frukt jag gillade deras priser och får nog botanisera vidare där.
Ett tips som jag snappade upp från en kommentar här på bloggen är havregrynsgröt och det kan jag även tänka mig lägga in som kvällsmat då min frukost hoppas över ganska ofta.Bara på osten sparar jag in ca 280 kronor i månaden och det ger möjligheter till att accelerera silverinköpen något.Jag har kommit fram till att det finns en del faktorer som utmärker sig som extra viktiga om målet ska nås på ett så tidseffektivt sätt som möjligt.

Nummer ett: Mina utgifter
Naturligtvis en viktig punkt för oavsett hur stora inkomster man har så har man ingen kontroll över utgifterna så kan en förmögenhet förslösas till sista kronan.Här ligger jag ganska bra till och ytterliggare budget förändringar är som sagt på väg för att bokstavligt strypa utgiftsflödet.

Nummer två: mina inkomster
Här har jag gått från 8 timmar per dag till 12 timmar. Min fasta lön är dock ganska klen runt 16000 i månaden och jag upptäckte också vid senaste kontrollen av löne specen att det fattades i runda slängar 600 minuter här har jag lurat mig själv pga av det stämpelkorts system som företaget har infört genom att jag rutinmässigt har stämplat in efter vår morgongenomgång som brukar ta 15 minuter i anspråk och samma sak vid uppstarten efter lunch alltså ca 30 minuter per dag det blir runt 1000 lappen i månaden och den typen av välgörenhet har jag inte råd med.Bonus delen i mitt jobb har tidigare varit runt 3-4000 kronor per månad men genom en del förändringar i hur man räknar så är det ytterst sällan man numera kommer upp i den nivån.Så här finns inte bara ett problem utan en potential att förbättra intäkterna detta skulle utan tvekan förenkla mitt äventyr mot att bli en ny Joakim von anka inom silver samlarnas fåtaliga men tappra skara.
Jag planerar en del större förändringar här som kan komma inom en månad för att öka inkomsten mer om detta sen...

Nummer tre: Hur man köper silver en underskattad faktor som i mitt fall kan förbättras avsevärt ett av dom dyraste sätten är säkert att köpa tackor även om det är väldigt behändigt.
i sverige är det momsbelagt och samma sak om du köper det utomlands så riskerar du att tullen lägger på moms misstänker jag.Samma sak gäller olika former av sk bullion coins här betalar man också rejäla premier.Genom att göra ett snabbt överslag på tradera auktioner rörandes 1 kilos silvertackor märker man snabbt att priserna ligger en bit över värlsmarknadspriset även på http://libertysilver.se/ hittar jag ett kilos tackor på runt 6500 + frakt när värlsmarknadspriset ligger på 4380 nästan 50% över alltså.Ett bättre sätt att köpa silver är genom svenska två kronor tidigare än 1940 med 80% silver innehåll och även andra mynt som 1 kronor före 68 bara man håller koll på silverhalten så kan man göra bra affärer inom denna silver nisch.En annan möjlighet är så kallat skrotsilver dvs köpa olika bruksföremål stämplat med kattfoten här kommer man oftast under gällande världs priser.Om man vill ha ett ännu lägre inköps pris för sitt silver får man titta på renodlade silvergruvor där man till och med kan få hävstång på sin investering genom det silver som gruvan har rättigheter på men som ännu ligger kvar i backen här finns ju helt andra risker tex finansiering för dessa gruvor som kan strypas av banker samt kreditliner som kan dras in dvs utlovade pengar som plötsligt dras in om banken skulle få problem med sin likviditet på annat håll.Skall man ge sig in på det här området får man vara duktig för det är ett minfält och det ligger lite utanför det egentliga målet med bloggen men jag återkommer nog till det här ämnet. Fysiskt silver i handen är en upplevelse och mer är på väg under veckan.Kudden kallar en ny dag närmar sig och Silversamlaren är just nu mycket trött ZZZzzz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar