lördag 1 maj 2010

I got silver in my pockets


För första gången har jag upplevt känslan att hålla en silvertacka i min hand.
resan dit var lite skakig en ett kilos silver tacka var i sikte på tradera ett lämpligt mål eftersom den per automatik skulle utgöra 1% i min silverjakt och jag då skulle få nöjet att även justera indikatorn.Världsmarknadspriset på silver låg runt 4 kronor per gram men det hindrar inte silvertörstiga spekulanter på tradera ofta ligger vinnarbuden en bit över världsmarknadspriset.
Jag tittade på utbudet och valde ut ett objekt baserat på omdömmen som säljaren hade fått från tidigare affärer på tradera och även designen på tackan.Jag fastnade för en vacker ett kilos tacka från Swiss Bank Corporation.
Loggan andades förtroende med sina tre korslagda nycklar med antikt utseende det fanns även stämplar och silverhalt upptryckt 999,0. Efter en hård budstrid stod jag överst på prispallen men det kostade på.
Slutpriset landade på 5500 kr alltså en bra bit över de gällande gram priserna.Eftersom jag jobbar 12 timmar per dag för tillfället beställde jag leverans av dyrgripen direkt till jobbet med rek brev.Samma dag som beräknad ankomst kollar jag upp postrutinerna på företaget och ber tjejen som hämtar posten hålla ögonen öppna efter ett brev adresserat till företaget men med mig som mottagare.Klockan går och inget besked det visar sig att tjejen slutar redan kl 12 efter att hon kollat posten.Dags för lite detektivarbete snabbt bort till posten på lunchpausen som är begränsad till 45 minuter fram till kassan och frågar efter brevet.
Jag möts av en mindre hjälpsam postkassörska som förklarar rutinerna och konstaterar att det minsann inte finns nåt brev där utan det kommer säkerligen under morgondagen.
Tillbaka till jobbet ringer jag upp säljaren för att stämma av när det är skickat och vilken sorts brev det är mm säljaren svarar lugnt och rutinerat och jag får ett nummer så jag kan spåra paketet.Nästa paus är 14:45 och varar en kvart jag väntar till 15:00 med pausen för att anpassa mig till postens underligga öppettider nu gick det smidigare posttanten går bort till en låda i storleksordningen en bärbar varukorg från ett snabbköp i denna låda ligger max 3-4 paket däribland mitt.Så svårt var det att hitta men servicenivån i det här fallet var av DDR eller forna sovjet klass nu blev du väl glad tillägger tanten, jag mumlar nåt ohörbart tillbaka och skyndar mot jobbet.Bara kvällspasset kvar dom sista 4 timmarna flyter på snabbt och brevet lämnar inte min sida.Väl hemma vid 23 tiden fumlar jag av jackan i hallen lägger brevet på det låga robusta indiska kaffebordet inköpt på living i malmö för några år sedan och tjänar numera som plats för kvällsvard samt datahörna..vilket massivt bord sedan en riktig möbelfavorit men nog om den..jag startar igång datorn och hämtar en lämplig kniv i köket brevet lirkas försiktigt upp.
Fram tittar en näpen liten silvertacka ut, storleken är inte skräckinjagande men tyngden fanns där rummet är höljt i halvdunkel, några strålar månljus letar sig in genom persiennerna och blixtrar till i gravyren på silvertackan...kärlek vid första ögonkastet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar