söndag 25 april 2010

Silverfyndighet i centrala Malmö

Helgen lider mot sitt slut eller rättare sagt den är över för nu har klockan passerat en timme in på det nya dygnet.Det har varit en febril jakt på silverhaltiga föremål men vi tar det från början.
Efter jobbet i fredags rullade kärran mot malmö för att återse ett gäng goda vänner.Alkoholhaltiga drycker inmundigades tillsammans med god mat och stämningen var hög som sig bör under dessa omständigheter i goda vänner lag.Själv bidrog jag med en flaska rött vin som jag fått från jobbet efter mina formidabla säljinsatser.Jag hämtade ett rymligt vin glas i köket och fyllde det till brädden resten överlämnade jag till en kamrat en snabb koll på klockan och sen på flaskan 12% hur mycket hinner jag bränna och ändå kunna köra hem om några timmar.Efter några snabba uträkningar på en höft kom jag fram till att jag hade marginalerna gott och väl på min sida.
Men efter dom 4 beräknade timmarna kände jag mig allt annat än nykter trots att alkohol intaget hade stannat vid det här enda glaset det fick bli några stora glas vatten och en del mat + några timmars extra minglande.Sen bar det iväg hemmåt väl hemma upptäcker jag att mobilen är kvarglömd nåväl det var ganska skönt att ha ett kort break från mobilen den är en ständigt närvarande stress faktor för dom flesta idag.Lördagen tillbringades i största stillhet med mycket vila och utan spännande inslag värda någon notis i detta blogg epos.Söndagen började med att jag vaknade tidigt det var dags för lite förberedelser inför dagens utmaning Lions stora vår loppis i svedala lite frukost och studera silverstämplingar samt gamla svenska mynt och deras silverinnehåll men när jag ska ta fram vägbeskrivningen märker jag en stor lucka i min planering.Jag är en dag sen loppisen har redan varit.Nåväl jag har redan bokat upp med en kompis i malmö så jag tar bilen mot stan.När jag passerar staffanstorp får jag syn på en skylt vid vägen med texten "loppis" utan att tänka svänger jag instinktivt av.Det visar sig vara resterna från ett större loppis dagen innan som idag var decimerat till två små bord,på det ena bordet får jag syn på något som väcker mitt intresse...dock inget silver men en stekgryta av märket kockums som har lite kultstämpel på sig idag och inbringar ett par sköna hundralappar på tradera jag frågar efter priset som visar sig vara högst överkomligt en 20a senare bär jag iväg på mitt fynd.Väl i malmö får jag nys om ytterliggare ett loppis så jag drar dit och kikar efter att ha gått från bord till bord ganska snabbt och ögnat igen efter mynt stannar jag till vid några blänkande pjäser det ser ut som delar till en servis under till står det orden "Silber" på tyska.
Dom känns tunga och ger ifrån sig ett välbekant plingande när man knäpper på dom.Vad ska du ha för dom här frågar jag..mitt intresse är väckt..190 kronor för alla tre svarar damen, jag letar snabbt igen fickorna i jakt på 2 hundringar men det är tomt.Jag kan känna en svettpärla i pannan tittar mig febrigt omkring Håll kvar dom ska bara hämta ut pengar...jag rör mig snabbt bort mot minuten ingen kö som tur är och sen fort tillbaka det gick nog på under 5 minuter.Det här köpet var lite av en chansning men om det var the real deal så var det ett fynd.Jag fick med mig en sockerskål, en liten tekanna och en gräddsnipa.Har inte hunnit kolla vikten heller söka på nätet efter vad det kan vara men det blir spännande, det enklaste är kanske att kolla med pantbanken hur mycket man får låna på dom så får man en värdering gratis :) har även en del annat silver på ingång men det skriver jag om när det är klart.Efter dagens inköpsrunda bar det iväg hem till en god vän vi lagade lite käk och söndagssoftade med en film jag fick också ett samtal från min tjej på distans men mer om det en annan gång en ny arbetsvecka med nya utmaningar och snart kanske också lite nya siffror på indikatorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar