fredag 16 april 2010

Finanskrisen 2.0



Äntligen lite ledigt från jobb och nästa vecka händer spännande saker det är lönevecka!
Det är väl dags att berätta lite om mig själv: Jag är 35 bast jobbar som säljare inom telemarketing branchen och bor i södra delarna av landet.Inget poppis yrke direkt men något måste man ju göra för att betala räkningarna och som alla jobb har det sina för och nack delar.Det största minuset är nog stressen uppifrån och lönen som är något i underkant.Det bästa är sammanhållningen mellan arbetskamraterna.Hur som helst jag ser allt fler tecken runt om mig att allt inte står rätt till med ekonomin i världen.Den beter sig som en febrig patient och eftersom jag är intresserad av ekonomi läser jag det mesta jag kommer över som täcker ämnet guldpriset kan man se som en termometer i det här resonemanget alltså ju högre guldpris ju sjukare patient.Usa har ju länge dominerat världsekonomin med sin så kallade reserve currency status.Men allt dollarn lever på är förtroende och den blir allt mer ifrågasatt det som kommer hända är ofrånkomligt Usa kommer att implodera i ett skuldberg och efter det kommer en ny spelare segla upp och ta över förmodligen Kina.En sådan händelse är långt ifrån unik och har inträffat med jämna mellanrum i historien när stora imperier kollapsar så föds nya.Problemet idag är att inga länder såvitt jag känner till har någon uppbackning bakom sina valutor.det var länge sen Usa gick ifrån en guldstandard det såkallade bretton woods avtalet revs upp 1971 pga av vietnam kriget och usa har ju varit i en ständig nerförsbacke sedan dess idag har dom rullat ut för ett stup och är i fritt fall även om average joe inte vet om det än.En ny finansbubbla är under uppsegling en enorm skuldkris inte bara i usa men i många länder runt om i världen.
Resultatet kan få depressionen på 30 talet att blekna i jämförelse ett paradigm skifte av den magnituden kommer inte att passera någon oberörd förbi några få kommer att bli rika som troll men dom flesta kommer att få sin levnadsstandard sänkt särkilt i dom utvecklade länderna.
Hur skulle det påverka dig?
Det ultimata gömstället under finansstormar är guld och den här gången gäller det att hålla i hatten.För min egen del tror jag på Silver guldets lillebror det passar mer min plånbok sen gillar jag magin bakom det latinska namnet Argentum som finns gömt i många språk tex det franska ordet för pengar är L'Argent
dom här historiska fotspåren har sitt ursprung i att innan världen gick över till guldstandard så fanns en silverstandard.Jag tror vi närmar oss en såkallad perfect storm där olika faktorer samverkar där flykten mot säkerhet kommer att bli massiv.Det finns en stor industriell efterfrågan på silver samtidigt som det finns väldigt lite silver kvar i backen.Silver handlas på råvarubörser särkilt comex i usa.Idag är det tveksamt om det finns täckning för allt pappersilver som handlas i form av terminskontrakt det kallas naked shorting och siffror har figurerat att förhållandet mellan löften om silver på papper och tillgängligt silver är 100:1 det är väl ungefär jämförbart med om du skulle sälja ditt hus till 100 olika personer skillnaden är att spekulanterna som utfärdar sälj kontrakten i silver räknar med att motparten inte vill ha fysisk leverans av den underliggande varan utan nöjer sig med en vinst vid prisuppgång och rullar vidare till nästa kontrakt.Den dagen det blir för stort tryck på fysiska leveranser blir utfärdarna av säljkontrakten skyldiga att skaffa fram den fysiska varan det vill säga silver.Hur detta scenario skulle påverka priserna är nog varje silversamlares våta dröm :) det här är mitt case för silver och samtidigt trycks det papperspengar som aldrig förr den inflationen som rapporteras från officiella källor sätter jag ingen tilltro till i min värld är inflationen = ökningstakten i penningmängden. Så vad är mitt mål jo lite blygsamt tänkte jag införskaffa 100 kg silver.
Nu kanske ni frågar er hur en telemarketing kille med begränsad utbildning skulle lyckas med en sån målsättning.Med all rätt min lön i dagsläget är mycket blygsam och kanske jag lider av en liten släng av hybris.Men det viktiga för mig är att sätta upp ett mål sedan formulera en plan bloggen är ju min piska på min mödosamma via dolorosa :) i vanliga fall har jag ut en lön på ca 12000 i månaden och den brukar räcka nästan hela vägen fram till nästa lön. Den här månaden räknar jag med ca 14000 ut eftersom jag jobbat övertid 12 timmar per vecka det blir ca 48 timmars övertid + att jag lyckats spara 2000 från förra lönen genom att skära bort alla kostnader utom mat,bensin,el,tele och lite basic . Min stora engångs utgift denna månaden blir att betala av en dator där jag har 3000 kvar.Men jag ska också ta mitt första steg på min nya väg...idag äger jag en ring i sterlingsilver som väger 17 gram den räknar jag inte med men jag ska köpa 1 kilo silver så fort lönen kommer och sen redovisa löpande hur projektet utvecklas till min hjälp har jag en liten indikator som ska visa hur jag ligger till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar