tisdag 14 september 2010

Silverexpressen tuffar vidare....


Det må vara tuffa tider och problem som dyker upp lite här och där när man scannar igenom affärspressen.Men för Silver entusiasten är det glada dagar.För egen del har min investering i Silver Wheaton ökat med 34% i skrivande stund sedan siste juli.En bra avkastning för att vara 1,5 månad.Silver har visat styrka och klättrat över 20 usd / ounce.Jag har inga planer att sälja dom även om p/e talet ligger på 47 just nu ett passande tal då 47 även är silvers placering i periodiska systemet.Placeringen ligger i tryggt förvar i en kapitalförsäkring och kan därför likvideras utan att utlösa någon reavinst beskattning.Kanske någon undrat varför det står bankster bondsales på min indikator den är hämtad från ett spännande projekt som jag jobbar med under ett års tid... bankster.se

projektet är i princip en online sparbank med progressiv ränta det innebär att ju högre sparbelopp ju högre ränta.
jag har delat in det i tre nivåer:

1-4000 kronor = 4% ränta
4001-8000 kronor = 7%
över 8000 kronor = 10% ränta

Följande funktioner finns idag:
"banken" beräknar hur mycket kunden förväntas få i ränteintäkt per år baserat på insatta pengar..delar beloppet på 12 och sätter in 1/12 av beloppet varje månad...det lät krångligt men tanken är att man ska få sin ränta utbetald en gång i månaden.
Man kan se vilken snittränta man ligger på
Man kan se när nästa utdelning kommer och hur stor den blir
Man kan också se förväntad årsutdelning detta ändras givetvis efter varje uttag eller insättning.
Antalet kunder kommer att begränsas till 100 st.

Ingen insättningsgaranti men samtliga tillgångar och skulder kommer att redovisas i realtid.
En stor del av tillgångarna kommer som en del kanske gissat att placeras i ädelmetall.Min tanke är att om ädelmetallerna stiger fortare än räntekostnaden så gör "banken" dvs jag :) en vinst på mellanskillnaden samtidigt som kunden/långivaren får en bra mycket högre ränta på sitt sparande än hos dom trygga men snåla "gammelbankerna".
Ja det här var en snabb genomgång av projektet och det är fortfarande under utveckling det finns inga "kunder" i dagsläget men jag är öppen för förslag om lite nya funktioner och roliga ideer hur man kan utveckla ideen vidare.
Snart dags för en tupplur :)
over and out...zzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar